Running

5 råd til at holde motivationen oppe

Vil du ligesom mange andre i gang med at løbe, så formen kan komme helt op at ringe? Hvis ja, så kan du læse med her i artiklen, hvor der vil komme en række råd, som kan hjælpe dig, når du skal holde motivationen oppe. Mange oplever nemlig desværre at glæden samt motivationen for løb langsomt forsvinder, men en sådan situation skal du ikke ud i, så læs med her.

Sæt realistiske mål

Rom blev ikke bygget på en dag, og det samme gælder din løbeform. Du kan ikke forvente, at du kan løbe maraton allerede efter få måneder, eller at du slår rekord hver gang, du befinder dig på din rute. Du skal derfor sætte nogle realistiske mål, så du ikke går hen og bliver demotiveret, hvis de ikke skulle blive opfyldt. Start ud i de små og øg langsomt presset på dig selv i takt med, at du bliver mere trænet inden for løb.

Løb med en makker

At løbe alene kan have sine fordele, men det har bestemt også sine ulemper. Det er nemlig meget lettere at springe træningen over, hvis du ikke skal stå til ansvar for nogen. Et godt råd er altså, at du får en kammerat med på ideen, og det skal gerne være en, der er på dit niveau, da i på den måde vil presse hinanden yderlig, når I befinder jer på ruten. Dette råd er blandt de vigtigste, så find allerede en makker helt fra start.

Varier løberuten

Det er altid dejligt at løbe ruten, som er kendt. Dog kan det blive lidt kedeligt i længden, og derfor er det vigtigt, at du jævnligt prøver med en ny rute. Godt nok kan du ikke vurdere meget ud fra tiden, du løber ruten på, idet terrænet kan være noget helt andet. Dog vil du opleve, at det er forfriskende med en ny rute engang i mellem, så du ser noget andet natur eller en anden del af byen.

Musik i ørene

Det er ikke sikkert, at du altid kan få din makker med, og det kan da også være, at du af og til vælger en impulstur. Når dette sker, er det vigtigt, at du kan blive underholdt med noget andet på ruten, nu hvor din makker ikke er med. Derfor vil det være en god ide, hvis du får købt nogle gode høretelefoner, som du kan have på, når du er ude at løbe. Du kan passende lave en motiverende playlist med musik, men det kan også være, at du bare vil høre en god podcast. Det er helt op til dig, men husk nu noget til ørene, eftersom det kan være træls at høre på det forpustede åndedræt under hele turen

Beløn dig selv

Har du nået dine mål eller slået personlige rekorder, er det i orden, du forkæler dig selv lidt. Dette betyder ikke, at du skal proppe ansigtet med chips, slik og chokolade – nej, det vil være decideret dumt. Køb i stedet noget smart udstyr du kan bruge på ruten, så det bliver lidt sjovere samt nemmere at måle resultater. Dog kan du også tage på spaophold eller smutte en tur i biografen. Mulighederne er mange, og det er vigtigt, at du sommetider giver dig selv en belønning.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *