Kom i gang med løbetræningen

Sådan kommer du i gang med at løbetræne

Det kan være en hård barriere at bryde, når man gerne vil gå fra at have løbeskoene fremme en gang om måneden til rent faktisk at komme jævnligt af sted. Der er uden tvivl mange, som har givet op eller droppet det igen efter en kort succes – enten grundet dårligt vejr, løberelaterede smerter eller andre mere eller mindre dårlige undskyldninger. Det er vigtigt at forstå forskellen mellem at komme i gang og holde sig i gang. Det kigger vi også på i denne artikel, men først er det vigtigt at komme ordenligt ud af starthullerne.

Løbestilsanalysen er guld værd

Hvis du gerne vil godt i gang og undgå for mange skader, er der flere forskellige ting, du skal være opmærksom på. Eksempelvis skal du overveje distancerne, og hvornår du er klar til hvilken rute. Først og fremmest bør du dog kigge dig om efter de helt rette sko, hvorfor vi på det kraftigste kan anbefale en såkaldt løbestilsanalyse. De fleste sportsbutikker tilbyder denne type analyse – det er oftest gratis og tager kun få minutter.

Løbestilsanalysen gør den ansatte i stand til at fortælle dig, netop hvilken form for sko du har behov for og godt af. Der bliver hovedsageligt taget højde for, om du løber med såkaldte pronation, supination eller neutrale skridt – kort sagt om du eventuelt skulle bøje indad eller udad ved dit tråd. Dette afgør nemlig, om du skal have løbesko med støtte for at undgå følgeskader i både ben, ryg og hofter. Læs mere om de forskellige løbestil på denne side.

Hold dig i gang – find en makker eller et hold

Med tilpassede løbesko vil du de første ture sandsynligvis være flyvende. Skoene er stadig flotte i farven og spændstige, og du kan virkelig mærke, at du nyder at komme ud i den friske luft, også selvom det måske er lidt koldt, eller regnen siler ned. De fleste når dog før eller siden til et punkt, hvor det langsomt bliver sværere at komme ud af døren. Turene bliver udskudt til om aftenen, hvor det hurtigt bliver mørkt og koldt. Der er desuden meget andet at se til, og løbeturen bliver måske nedprioriteret til fordel for sofaen og din yndlingsserie.

Heldigvis kan du gøre dig selv den tjeneste at finde en løbemakker eller et løbehold. På denne måde forpligter du dig selv til at komme af sted – ved at løbe i hold eller med en makker har du ikke længere kun et ansvar over for dig selv, men også ift. din kammerat eller resten af løbeholdet. Det gør således en verden til forskel, og det kan være lige præcis dette “skub”, du har brug for, hvis lysten ikke skal svigte. Du kan finde løbeforeninger i nærheden af dig hos DGI.

Forebyg kedsomheden

Hvis du formår at komme i gang, hvilket du naturligvis gør (vi tror på dig!), vil du på et tidspunkt også opleve, at det kan blive en smule kedsommeligt og monotont at løbetræne, især fordi man altid starter og slutter det samme sted. Derfor bør du løbende ændre dine ruter så meget som muligt og udfordre dig selv i forhold til omgivelserne og terrænnet. Det giver hurtigt nyt liv og glæde ved løbeturene, hvis ikke de foregår samme sted hver gang.

Har du nogle gode løberåd, du gerne vil dele med os? Smid en kommentar, og lad os høre fra dig!

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *