Spis dig sund og rask med superfoods

Drømmer du om et sundere 2017? Mange af os danskere, ønsker hvert år, at en sundere livsstil skal igangsættes. I god tro bliver fitnesscentrene fyldte med optimistiske nytårsfortsættere, og fedt bliver skiftet ud med salat i lange baner. Dog ses det tit at den sunde livsstil, fyldt med motion og ultra-sund kost kun holder i få uger. Dette kan skyldes en falmende viljestyrke – men tid er ligeledes en faktor, som presser mange danskere. Hvordan skal vi få tid til at få presset en sund livsstil ind i en travl og hektisk hverdag?

De sidste år er der blevet introduceret en række fødevarer, som har fået mærkatet ”superfoods”. Med disse fødevarer bliver du og din familie sprængfyldte med vitaminer, uden at det kræver lang tids forberedelse og madlavning. Læs med her, og se hvilke fødevarer du skal tilføje i 2017, så du kan blive sundere, uden at det kræver ekstra tid og omkostninger.

Superfoods som du i forvejen kender

Mange forbinder superfoods med råvarer, der er svære at få fat i, og som tilmed er dyre. Dette er ikke nødvendigvis sandt, da mange af de råvarer, som betegnes som vitaminrige superfoods, i forvejen er at finde på hylderne i dit lokale supermarked. Her indgår råvarer som mandler, rødbeder, blåbær, hvidløg, broccoli, laks samt endnu flere. Du kender måske allerede lækre opskrifter som indeholder disse råvarer – hvis ikke, så er det bare om at starte eftersøgningen. For eksempel kunne morgenmaden suppleres af en sund smoothie med de hjernefremmende blåbær og de præstationsfremmende rødbeder. En sådan cocktail er hverken dyr eller tidskrævende – og smager tilmed fantastisk.

Eksotiske vitaminbomber

Ønsker du at kaste dig ud blandt de mere eksotiske madvarer, så findes der også et utal af eksotiske superfoods. Herunder finder vi råvarer som chiafrø, gojibær, acai bær og hybenpulver. Ved at tilføje disse råvarer til din nuværende madlavning, kan du give dig selv og din familie, et indsprøjt at vitaminer, som på sigt vil give jer ny energi.

Hvis vi tager chiafrø som et pragteksempel. Chiafrø er en lille sort frø, som indeholder store mængder af omega-3 fedtsyre. Faktisk indeholder den langt mere omega-3 fedtsyrer end en fuldfed laks, som ses som en af de sundeste og fedeste fisk vi kan indtage. Chiafrø udvider sig op til otte gange dets størrelse i vand, og er derfor velegnet til bagning og madlavning. Giv din bagning et sundt og knasende twist, ved at tilføje de sunde frø, som tilmed ikke smager af meget. På den måde, kan du få ekstra vitaminkilder ind i din kost, uden at den velkendte smag ændrer sig.

Supplement til en varieret kost

Alting med måde – også superfoods. Derfor skal disse superfoods ikke indgå som erstatning for en almindelig, sund og varieret kost, men blot som supplement. Tilføjelsen af disse superfoods til de almindelige og velkendte retter, kan gøre din madlavning sundere, og skabe ny energi for hele familien, uden at det kræver ekstra tid og omkostninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *