Styrketræning vil gøre dig en hurtigere løber

Vil du gerne blive en hurtigere og mere udholden løber, og samtidig mindske risikoen for løbeskader? Styrketræning vil tilføje styrke til dine muskler, som på sigt vil blive overført til fart på løbebanen. Tilmed vil styrketræning stabilisere din krop, og dermed ligeledes styrke din krop til hverdagens mange gøremål. I dette blog indlæg kan du læse mere og de forskellige former for styrketræning, samt hvordan du bedst muligt kommer i gang.

Styrk din core

Selvom du måske forbinder løb med stærke benmuskler, har en stabil og stærk core ligeledes stor betydning. Coretræning består af øveleser, som styrke din ryg samt din mave, så dette område bliver styrket og stabiliseret. Når man løber bruger man netop dette område, særligt på de længere distancer, hvor mange løbere ofte falder sammen i overkroppen. Du træner din core gennem velkendte øvelser som planken, sideplanken, mavebøjninger samt rygstrækninger. Disse øvelser fås selvfølgelig i mange varianter, men hvis du blot arbejder med øvelser for mave og ryg, skulle dette gerne styrke din core. Husk at øvelserne skal udføres med stor præcision samt en opspænding i hele kroppen – på denne måde får du mest afkast af øvelserne.

Tung styrketræning

Selvom det umiddelbart lyder forkert, findes der et utal af undersøgelser samt forskning, som viser at tung styrketræning kan forbedre dit løb. I praksis betyder tung styrketræning, at have meget vægt på øvelserne, samt få gentagelser. Her er det specielt vigtigt, at du udfører øvelserne korrekt og husker en god lang pause imellem gentagelserne. Øvelser som du kan bruge er for eksempel øvelser som squat, lunges og dødløft.

Når du skal finde ud af, hvor meget vægt du skal bruge til din træning, er det vigtigt, at du lytter til din krop. Start i de lave vægte, og arbejd dig herefter ligeså stilled opad, så du på denne måde kan finde lige den vægt, som passer til dig. Efter nogle uger eller måneders træning, kan du begynde at presse dig selv og langsomt øge vægt og gentagelser.

Hvordan kommer du i gang?

Hvis du ikke er vant til at styrketræne, er det som sagt vigtigt, at du lytter til din krop. Meningen med styrketræning som supplement til din løbetræning er netop at gøre din krop stærkere, så du blandt andet udgår skader – også derfor er det vigtigt, at du undgår at kreere skaderne ved styrketræning. Husk derfor altid at ligge et stort fokus i udførelsen af øvelserne. Øvelserne skal udføres med stor nøjagtighed, og med opspænding i alle kroppens muskelgrupper.

Hvis du mangler motivation til at komme i gang med styrketræning, kan et alternativ være, at starte på et fitnesshold. På et fitnesshold er der mange mennesker omkring dig, som foruden at skabe god stemning presser grænserne sammen med dig. Hvis du træner i en løbeklub kan du ligeledes spørge dine løbekammerater, om de ønsker at starte styrketræningen med dig. På denne måde kunne i ligeledes holde hinanden op på faste træninger, og på denne måde gøre styrketræningen til en rutine.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *