En gåtur er ganske sundt

Træt af løbeturen? Gå dig slank

Hader du at hoste og pruste efter at have jogget bare 200 meter? Har du indset, at du aldrig bliver den helt store løber, hvor meget du end træner? Bare rolig – du behøver ikke at løbe dig selv halvt ihjel for at komme i bedre form eller tabe dig et par kilo. Gang som motion er nemlig en særdeles effektiv metode, hvorpå du kan forbrænde kalorier uden at blive forpustet eller svedig. Mange holder motionsformen op mod løbeturen, og der er fordele og ulemper ved begge. Kort sagt er gåturen væsentligt mere hyggelig og overkommelig, hvorimod løbeturen kan være hård ved kroppen, især hvis formen ikke er helt i top.

Du har måske hørt det før; at man forbrænder det samme ved at gå, som man gør ved at løbe. Umiddelbart giver det ikke nogen mening, men passer det? Flere undersøgelser har efterhånden vist, at gang er en effektiv slankemetode, og det er det i og for sig også. Hvordan det lige præcis hænger sammen, kan du finde ud af her.

Gåturen, som effektivt slanker   

Som hovedregel forbrænder du din vægt i kalorier pr. løbet kilometer, og det samme er tilfældet, hvis går én kilometer. Vejer du 70 kilo, forbrænder du således 70 kalorier pr. kilometer, uanset om det er gang eller løb. Du skal dog huske på, at du snildt kan nå den dobbelte distance, hvis du løber, frem for hvis du går, men som udgangspunkt forbrænder du altså et tilsvarende antal af kalorier ved løb og gang på den samme distance.

Løbeturen sætter endvidere gang i en række andre processer i kroppen, der er gavnlige i motionsøjemed. Igen er det dog vigtigt at tage højde for, at løb belaster kroppen (særligt ben og lår) forholdsvis meget sammenlignet med en mere afslappet gåtur. Er du ikke glad for løbeturene, og har du svært ved at komme afsted, kan det meget vel være, du i stedet bør gå en tur i skoven.

Gåturen har mange andre fordele

Når du lægger ind gåtur ind i din hverdag, gør det meget godt for dig. Ikke blot fysisk, men faktisk også mentalt. Først og fremmest viser undersøgelser faktisk, at man ikke springer gåturen over lige så nemt, som tilfældet er ved løbeturen. Du har altså større sandsynlighed for at skabe varige motionsvaner.

Dernæst hjælper gåturen dig også med at stresse af. En halv time i rolige omgivelser med frisk luft og måske lidt kulde i kinderne forebygger stress, som i forvejen kan hindre et eventuelt vægttab. Stresshormonerne gør det nemlig svært rent fysisk at tabe sig.

Desuden kan en daglig gåtur også hjælpe dig med at holde din appetit nede. Efter en løbetur har man typisk stort behov for at indtage energiholdige fødevarer for at få blodsukkeret op igen – dette er ikke nødvendigt i forbindelse med en gåtur.

Gode råd til at få gået

Vi skal helst gå 10.000 skridt om dagen – og gåturen i hverdagen er en god måde at opnå dette på. Heldigvis er der flere enkle tips til at få lagt flere skridt ind på kontoen. Det hele starter dog med, at du skal ændre holdning ift. det at gå. Gå en længere tur med hunden – for din skyld. Eller gå ned til købmanden, hvis du skal handle. Det handler nemlig ikke om de lange distancer. Tværtimod, så handler det om mange bække små, og alle skridt hjælper.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *