Tre alternative træningsformer, der virker - find dem her

Tre alternative motionsformer, der virker

Motion er sundt – men det skal også være sjovt. At dyrke den samme motionsform i længere tid kan give rigtig gode resultater – du kan blive dygtig, hurtig og stærk på de områder, der er vigtige. Dog er det ofte sådan, at den samme motionsform ikke bliver ved med at være sjov, hvis man dyrker den for ofte over længere tid. Det kan blive kedeligt og ensformigt, og pludselig er du helt holdt op med at dyrke motion. Dette behøver ikke at være tilfældet, hvis du kender til og benytter alternative motionsformer, du kan bruge som en afveksling. Hvis du er ny i ”motionens verden”, eller hvis du blot er kørt død i en motionsform, får du her tre alternative motionsformer, der virker.

Intervalløb

Er du en garvet løber, der er træt af dine normale løberuter? Eller er du en urutineret løber, der har lyst til at prøve kræfter med løb? Så er intervalløb en god, alternativ træningsform. Mange tror, det er bedst at starte ud med at løbe så langt, man kan – så hurtigt man kan. Dette kan dog ofte føre til skader på grund af overbelastning.

Hvis du vil hurtigt i form, er intervalløb en god træningsform, hvor du forbrænder en masse energi samtidig med, du dyrker sjov motion. Intervalløb kan laves i det fri, eller det kan laves på et løbebånd. Du kan lave mange forskellige intervaller, og intervallerne vil variere alt efter, om du er en garvet eller urutineret løber. Er du en erfaren løber, kan du bruge ”pauserne” mellem intervallerne på at lave styrketræning. Find nogle ting i naturen, som du kan bruge som redskab – en tung træstub kan for eksempel gøre det ud for en kettlebell. Dette vil give afveksling, og det vil gøre din løbetur sjovere og mere anderledes end normalt.

Tag cyklen

Tænk over, om du kan tage cyklen frem for bilen en gang i mellem – du får frisk luft og motion. Cykling er en god motionsform, hvor du bruger de store muskelgrupper. At cykle er mere skånsomt for dine ben end at løbe, hvorfor cykling er en god motionsform, hvis du ikke er vant til at dyrke meget motion.

Det bedste ved cyklen er, at du kan bruge den som transportmiddel. Har du langt til arbejdet eller skolen, skal du dog ikke fortvivle – en elcykel hjælper dig på vej. Den gør det nemmere for dig at cykle, men du får stadig den gode motion, som er så vigtig. Testfabrikken.dk har lavet en stor undersøgelse af forskellige elcykler, så du kan finde en model, der passer til dine behov.

Dans

Er du træt af løb eller cykling, så gør noget anderledes – dans. Tag din kæreste eller dine bedste veninder under armen og find et dansehold. Her får du energien op, samtidig med at du kan grine og have det sjovt.

Du kan også blot tænde for musikken derhjemme og holde dit eget danseshow i stuen – her er der ikke nogen, som kan se dig, og du kan slå dig fuldstændig løs. Giv den gas, sving hofterne og oplev, at sveden vil løbe af dig – samtidig med, at du vil blive i godt humør.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *