Running

Nøglen til en bedre løbetræning – træk vejret

Det kan være svært at foretage et bodyscan, når kurven på løberuten mest af alt føles som et bjergterræn, og når sveden hagler ned over dit ansigt. Men for at få mest muligt ud af dine anstrengelser, har løbeguruer fundet frem til nøglen, som du skal bruge, hvis du også vil performe bedre på løbeturene. Og nøglen kaldes for vejrtrækningskontrol.

Mange løbere stæser op og ned ad bakkerne og har mest af alt fokus på at sætte det ene ben foran det andet. Men ved at fokusere mere på åndedrættet kan man faktisk skærpe rytmen, som er altafgørende, for at kroppen får den oxygen, som den behøver for at præstere. Hvis man glemmer at trække vejret rigtigt og i en gentagende rytme, kæmper man ret beset imod sin krop i stedet for at hjælpe den. Ideelt set er vejrtrækningen under løb rytmisk og med lige lange ind- og udåndinger. Den rigtige rytme vil hjælpe blodet med at blive iltet bedre og sørge for, at der er nok oxygen til kroppen, så den ikke ”løber tør”, mens den arbejder. Billedet af en bil, der kører på halvtom dunk op ad en bakke, gør det let at forstå, at kroppen kører træt, hvis den ikke får den energimængde, som den kræver.

2 ind og 2 ud-tricket

Tricket er at finde en rytme mellem dine fødder og din ind- og udånding. Ideelt set har du en indånding svarende til to løbeskridt og en udånding svarende til to løbeskridt. Man kan sagtens tilpasse mængden af skridt og antallet af vejrtrækninger efter sin løbestil og den øjeblikkelige form. Det vigtige er blot at være opmærksom på at bevare et konstant flow ved at koble fødderne med vejrtrækningen. Find en stabil rytme, som du kan holde i længere tid uden at anstrenge dig. Du vil opdage, at du ikke længere skal kæmpe for at optage nok ilt, og løbet vil føles friere, og du vil rent fysisk føle dig lettere.

Træk vejret gennem diafragma

Den naturlige vejrtrækning går ind af munden eller næsen og ender i diafragma, hvor maven pustes en smule op – lidt ligesom en ballon. Overfladisk vejrtrækning kan forekomme, hvis brystet løfter sig i stedet for maven. Denne lille yderst brugbare øvelse kan du hurtigt selv foretage ved dit skrivebord. Den vil fortælle en hel del om, hvorvidt du grundlæggende trækker vejret naturligt eller anstrengt.

Vær grådig med din luft

Uanset om du er langdistanceløber eller foretrækker kortere løberuter, så er mængden af frisk luft afgørende for dit resultat. Hvis du trækker vejret superkort eller nærmest lydløst, vil du højst sandsynligt indoptage langt mindre ilt, end du skal bruge, og det kan mærkes på din energi undervejs. Kroppen er heldigvis dygtig til at tilpasse sig selv og tager helt automatisk højde for en lang række ting, som vi ikke tænker over, såsom hjerterytmen, blodtrykket og energiomsætningen. Den vil almindeligvis også fortælle dig, hvis den er overanstrengt og vil dermed komme en potentiel skade i forkøbet. Men selvom kroppen har en lang tjekliste af ting, som den automatisk forholder sig til under træningen, så kan den rette mængde luft og bevidst vejrtækningsteknik gøre underværker. Test dig selv med disse vejrtrækningsøvelser allerede på din næste løbetur, og gør arbejdet en hel del sjovere for din krop. Held og lykke!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *